Triathlon med Jonas

Den här sidan tillhörde tidigare Jonas Bergkvist och handlade om Triathlon. Det gör den inte längre, men vi kommer att fortsätta att skriva om temat Triathlon på denna hemsida. Här kommer du få information om sporten, hur den fungerar och av vilka den utövas.


Triathlon

Triathlon är en idrott och tävlingsform som har tre olika grenar: cykling, simning och löpning. En mindre vanlig typ av triathlon är vintertriathlon där grenen simning bytts ut mot längdskidor. Det finns även en variation med enbart cykling och löpning som kallas Duathlon, och en variation med enbart simning och löpning som kallas Aquathlon.

Triathlon fokuserar på att öva upp uthållighet och alla tre grenar utförs direkt efter varandra utan någon paus emellan. Den som klarar av alla grenar först vinner tävlingen. Mellan varje delmoment sker en växling där utövarna får byta utrustning och klädsel för att förbereda sig inför nästa gren.

Cykling

Cyklingen sker normalt på asfalt med tempocyklar eller linjecyklar. I de flesta tävlingar krävs ett avstånd på minst 10 meter mellan cyklisterna, samt en meters avstånd i sidled vid omkörning.

Under långdistanslopp är drafting (att hålla sig tätt bakom en annan cyklist för att minska luftmotståndet) vanligtvis inte tillåtet. I de lopp som tillåter drafting krävs att man använder en speciell linjecykel. Det brukar delas ut sportdrycker till de tävlande om loppet är särskilt långt, men det går också att ta med sig egna vattenflaskor.

Simning

Simningen brukar utövas i öppet vatten som förekommer naturligt, såsom ett hav eller en sjö. Valfritt simsätt är tillåtet (frisim) men även crawl för de som kan. Crawl är ett simsätt som används av elitidrottare och amatörer och det är det mest effektiva simsättet. Till skillnad från bröstsim är crawl mindre belastande på benen, vilket är en fördel i tävlingen eftersom benen kräver särskild uthållighet.

Löpning

Löpningen kommer vanligtvis efter cyklingen som delmoment, och den utövas oftast på en asfaltsväg eller grusväg. Efter cyklingen är benen ansträngda vilket brukar göra att löpningen till en början går långsamt.

Växling

I ett triathlon tillåts två stycken växlingar som kallas T1 (Transition 1) och T2 (Transition 2). Den första växlingen (T1) sker vanligtvis mellan simningen och cyklingen, medan den andra växlingen (T2) sker mellan cyklingen och löpningen.

Efter T1 måste man först springa med cykeln (samt ha cykelhjälm på huvudet) och ta sig ut ur växlingszonen innan man får börja cykla.

Tävlingar i Triathlon

Triathlon brukar utövas under de olympiska spelen, OS, men det finns också VM, EM och SM för triathlon. Den mest kända tävlingen för triathlon, förutom OS, är den såkallade Ironman-VM som utövas på Hawaii. I Ironmantävlingen inkluderas 3,8 km simning, 180 km cykling och 42,2 km löpning. I Ironmantävlingen har cyklingen och löpningen särskilt långa distanser vilket gör den till mer krävande än vanliga långdistanstävlingar. Simningen är dock något kortare än vanlig långdistans som brukar vara på 4 km.

Ironman kan ses som både en tävling och en egen distans. De vanligaste distanserna i triathlontävlingar är dock olympisk distans och sprintdistans. Olympisk distans har en simning på 1500 meter, cykling på 40 km och löpning på 10km. Sprintdistans är snabbare och kortare med 750 meters simning, 20 km cykling och 5 km löpning.

Varje år hålls tre olika VM i triathlon av Internationella Teleunionen (ITU). De tre VM-tävlingarna har respektive olympisk distans, långdistans och sprintdistans. Världsmästerskapet på olympisk nivå inkluderar en serie av åtta olika deltävlingar.

Strategier

Elitidrottare brukar under korta lopp strategiskt undvika att använda strumpor i cyklingen, detta för att kunna spara tid vid växlingen eftersom strumpor inte är tillåtna under simningen. Under längre lopp brukar dock strumpor användas strategiskt för att undvika sår på fötterna. Det är ckså vanligt att man under längre tävlingar helt byter kläder mellan delmomenten.

En annan vanlig strategi är att placera cykelskorna på cykelns pedaler innan tävlingen börjar, för att snabbt kunna sätta på sig skorna samtidigt som man börjar cykla.

Drafting är en annan strategi som ibland kan vara tillåten att utöva under cykling av kort distans med vägar som är avstängda för vanlig trafik. När man draftar lägger man sig tätt bakom en annan cyklist för att på så sätt minska luftmotståndet och därmed öka sin egen uthållighet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *